Najpiękniejsze chwile na zdjęciach i filmach

150x110

Dlaczego niektóre zdjęcia i filmy przykuwają uwagę na dłużej, a inne od początku nie budzą zainteresowania? Jak stworzyć wyjątkową pamiątkę z wakacyjnych przygód, czy rodzinnych weekendów? Organizatorzy konkursu „Radosne kino Algidy” podpowiadają, jak uchwycić najpiękniejsze chwile i zatrzymać je na dłużej.

Aby udokumentować wyjątkowe momenty spędzone w gronie przyjaciół i najbliższych nie trzeba używać profesjonalnego sprzętu. Jeśli chcemy, możemy nie tylko stworzyć wyjątkową pamiątkę, ale także wygrać nagrody w konkursie „Radosne kino Algidy” wykorzystując nawet telefon komórkowy.

Po pierwsze: miejsce

Odpowiednie otoczenie pomoże w oddaniu klimatu fotografowanego czy filmowanego obiektu. Wbrew pozorom najciekawszy element nie musi zostać umieszczony pośrodku kadru. Warto uczyć się od mistrzów kina, podglądać i eksperymentować. Możliwości jest mnóstwo: można zdecydować się na kadry z dołu/z góry, w lustrze, filmowanie czy fotografowanie np. przez dziurkę od klucza, czy z użyciem filtra. Należy także pamiętać, aby tak przedstawić świat na fotografii i filmie, by zaciekawić widza. Najlepsze zdjęcia na ogół wychodzą w plenerze. Jeżeli fotografujesz lub filmujesz we wnętrzu, zadbaj  o dobre oświetlenie. W tym celu można zapalić dodatkowe lampy, czy odsłonić okna.

Po drugie: historia

Podstawą jest scenariusz, w oparciu o który kręcą swoje filmy profesjonaliści. Jednak na wakacjach, czy podczas rodzinnych weekendów wiele  najśmieszniejszych i najciekawszych historii powstaje spontanicznie, np. podczas zabawy z dziećmi w parku.

Film jest naturalnym środkiem do opowiadania historii. Osoby filmowane mają  swoją dynamikę, poruszają się, prowadzą rozmowy. Jeżeli filmujemy coś lub kogoś, za kim musimy podążać, warto podczas filmowania z ręki usztywnić nadgarstek lub skorzystać ze statywu, aby potem  widzowie nie musieli oglądać trzęsącego się obrazu.

W przypadku fotografii,  dobrze sprawdzi się próba opowiedzenia jakiejś historii poprzez budowanie skojarzeń. Zamyślona osoba na tle zachodzącego słońca nad morzem skłoni do refleksji, a roześmiane dziecko na pewno rozbawi oglądających zdjęcia.

Po trzecie: naturalność i dobre samopoczucie

Aby film lub zdjęcia skutecznie przywołały najpiękniejsze wakacyjne wspomnienia jesienią i zimą, warto zadbać o odpowiednią atmosferę na „planie”. Każdy bohater zdjęcia lub filmu powinien czuć się komfortowo. Nie zmuszajmy więc dzieci czy przyjaciół do uśmiechania się na zawołanie, czy do zabawy, która nie do końca im odpowiada. Statyczne zdjęcia na tle zabytków bywają nudne. Uwagę przyciągają zdjęcia, które opowiadają historie i przede wszystkim ukazują emocje. Dzięki temu materiały z wakacji będą świetną pamiątką.

Po czwarte: Kręć i wygrywaj nagrody!

Krótkie filmy kręcone w lecie to nie tylko szansa doskonalenia swoich umiejętności. Dzięki nim, w te wakacje można wygrać  wyjątkowe nagrody – wystarczy zgłosić je do konkursu organizowanego przez Unilever – producenta lodów marki Algida przy współpracy z Warszawską Szkołą Filmową i Filmweb.pl. Aby wziąć udział w konkursie „Radosne kino Algidy”, należy nakręcić krótki film na dowolny temat nawiązujący do radości i przyjemności oraz do 10. września umieścić go w specjalnej aplikacji dostępnej na stronie http://www.radosnekinoalgidy.pl lub w serwisie społecznościowym Facebook http://www.facebook.com/AlgidaPolska. Nagrodami w konkursie są Apple IPad oraz kamery Sony Bloggie, a także projekcja filmu na uroczystej gali finałowej, która odbędzie się 27 września w Warszawie.

Na koniec kilka podstawowych wskazówek dla amatorów filmowców od Andrzeja Wolfa, jednego z najlepszych operatorów w Polsce i wykładowcy Warszawskiej Szkoły Filmowej:

- Traktujmy kamerę jak aparat fotograficzny.

- Nie używajmy zoomu.

- Kamera nie błądzi :)

- Na początek róbmy ujęcia statyczne minimum 30 sekund, a potem dynamiczne

- Róbmy plan ogólny, pełny i różnicujmy poprzez odejście kamery

- Dbajmy, by obraz się nie trząsł - warto używać statywu

Andrzej Wolf, operator

Ukończył Wydział Operatorski PWSFTviT w Łodzi. Współpracował z wieloma uznanymi reżyserami m.in. z Janem Kidawą-Błońskim, Januszem Zaorskim, czy Andrzejem Wajdą. Jest wykładowcą na Wydziale Operatorskim w Warszawskiej Szkole Filmowej. W 2003 roku został uhonorowany Nagrodą Specjalną Polskiego Kina Niezależnego za całokształt działań na rzecz młodego kina w Polsce. Członek OFF-owej Akademii Filmowej.

Wybrana filmografia: „Matka królów” (1982), „Manna” (2007), „ Syberiada Polska” (2011)